torsdag 29. juli 2010

Turistinformasjon der gjesten trenger det?

-Bente Bjerknes

I disse sommertider er etterspørselen etter turistinformasjon stor. Det er mange veifarende gjester som får både hjelp og gode råd på turistkontor i vårt fagre land.

Turister i dag er ikke like som for 10 år siden, og teknologien vokser og forandres konstant i det moderne informasjonssamfunnet. Er tilbudene dekkende for våre gjesters behov i dag eller er det på tide med en revolusjon i turistkontorenes struktur og organisering?

Buskerud fylkeskommune har sammen med Drammensregionen gjennomført et pilotprosjekt på utvikling av en standard for digital turistinformasjon. Resultatet er et godkjent døgnåpent digitalt turistkontor, bestående av en pc og relevante brosjyrer, på Statoil stasjonen på Kjellstad i Lier. Mange gjester har vært innom hver dag, og muligheten for å friste noen av de til å nytte tilbudene i området er store. Få av disse som ville ha funnet veien til det vanlige turistkontoret inne i Drammen by, og man har dermed nådd et bredere marked med informasjon om tilbud.

Digital informasjon har kommet for å bli! Sammen med NHO og Innovasjon Norge har pilotprosjektet utviklet en merkeordning for digital turistinformasjon og en autorisasjonsordning for å sikre kvalitet. Kostnaden ved dette informasjonspunktet er relativt lav, og man kan ha flere slike knutepunkt i et område. En digital turistinformasjon kan plasseres på sentrale steder, og være døgnåpen som på Kjellstad. Det gir god service til gjestene døgnet rundt i motsetning til et turistkontor som har åpningstid i kontortid . Ringeriksregionen har også bygget opp flere digitale informasjonspunkt på sentrale plasser. Vi kommer ikke inn på annen digital turistinfo som web, mobil, gps med mer i denne artikkelen, men også på disse områdene er det duket for store endringer og muligheter.



På bildet ser du prosjektleder Ranveig Lysne Ervik som viser frem infokiosken.



På bildet ser du Toini Ness i Innovasjon Norge Buskerud og Vestfold ved symbolet for digitalt turistkontor på Statoil Kjellstad.






Turistkontor i hver en krok?
Digital informasjon kan aldri erstatte menneskelig hjelp og informasjon, og vanlige turistkontor bør vi ha også fremover. Det er viktig for å være et proft og hjelpsomt vertskap for våre gjester. Men kanskje ikke i hver kommune?

Enhver turistkommune med respekt for seg selv har et turistkontor! Et turistkontor og gjerne et destinsjonsselskap er et synlig bevis for at området satser på reiseliv!
Turistkontor autoriseres i to ulike ordninger, grønn for helårsåpen og rød for sesongåpen. Det er mange kvalitetskrav som følger de ulike ordningene, og kvaliteten på turistkontorene har nok økt de senere årene etter at autorisasjonsordningene ble innført, noe som er kjempebra.

I Norge har vi likevel en lang vei å gå før vi når en standard på turistkontortjenesten som noen av konkurrentene våre. New Zealand har for eksempel et nasjonalt nettverk av turistkontor som både selger opplevelser og overnatting. De kan hjelpe med informasjon om steder helt på andre siden av landet, og er bemannet med utrolig kunnskapsrike medarbeidere. Turistkontorene er lokalisert i knutepunkt, ved steder hvor gjestene må ta veivalg, og sentralt i de store destinasjonene.

I Norge har vi fordelt turistkontorene geografisk etter kommunegrensene, de ligger helst i tettstedene og kommunesentrum. Det er ikke etablert kriterier for at turistkontor skal ligge i større destinasjoner, ved hovedferdselsårer, eller der gjestene må ta veivalg. Det er stort sett kommunale bevilgninger, sammen med reiselivsnæringens bidrag, som styrer om områder har turistkontor og i stor grad hvor de ligger. Det samarbeides lite over kommunegrenser for å gi gjestene tilbud der de trenger det. Trenger gjestene at det er turistkontor i hver kommune? Neppe!! Vi burde kanskje tenke litt mer på gjestene og deres behov, ikke fullt så mye på kommunegrenser og muligheter for lokal finansiering. En kan jo til og med se for seg at en kommune kunne medfinansiere turistkontoret i nabokommunen om det gagnet gjestene..eller?

Kvaliteten på turistkontorene varierer også mye. En turist kan oppleve at et turistkontor ikke kan hjelpe med overnatting i nabokommunen, og bli henvist videre til turistkontoret 3 mil unna. Det kan neppe være rasjonelt økonomisk eller spesielt smart hvis vi vil være et godt vertskap!

Vi tror på flere digitale turistinformasjonssteder, og et antall kvalitetsmessig gode turistkontor plassert der gjestene trenger hjelp. Da vil tilbudet bli mer fremtidsrettet og økonomisk rasjonelt. Det krever samarbeid mellom kommuner, regioner og fylker. Buskerud fylkeskommune ønsker å bidra til at denne problematikken drøftes, og at vi har et godt tilpasset informasjons- og vertskapstilbud til gjestene våre i fremtiden.

Dette er en problemstilling for mer enn Buskerud, ja et nasjonalt tema i grunn!

Denne diskusjonene er det på tide at vi tar!

Hva mener du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar