tirsdag 13. juli 2010

Reiselivsutviklingen i Buskerud skal være bærekraftig!



-Camilla Lee Maana, 13. juli 2010

Buskerud er et av landets største reiselivsfylker med Hallingdal som er Norges største reiselivsregion. Reiseliv er et av satsingsområdene i Buskerud fylkeskommune, og Buskerud er det første fylket i Norge som har utarbeidet en Regional delplan for reiselivet, ”Først mot fremtiden”. Fylkeskommunens rolle i reiseliv er å tilrettelegge for reiselivsutvikling og –planlegging i et samarbeid med destinasjonene i Buskerud.

Bærekraftig reiseliv
Reiselivsnæringen i Buskerud har nå erklært gjennom Norges første regionale delplan for reiseliv at:

”REISELIVET I BUSKERUD SKAL VÆRE DET BESTE I LANDET PÅ KVALITET, VERDISKAPING OG INTERNASJONAL KONKURRANSEKRAFT. UTVIKLINGEN SKAL VÆRE BÆREKRAFTIG.”

-Men hva er egentlig bærekraftig reiseliv? Er bærekraftig reiseliv kun et begrep som har høy markedsverdi uten innhold? KAN reiseliv være bærekraftig?

Det har vært mange debatter rundt disse temaene de siste årene siden Brundtland kommisjonen satte ”bærekraftig utvikling” på agendaen i 1987. Kort oppsummert er dette en utviklingsstrategi som kjennetegnes med ansvarlighet og langsiktighet.

Reiselivsnæringen tok tidlig grep og omsatte denne tankegangen til å gjelde seg selv. Implisitt i konseptet reiselivet ligger jo nettopp problematikken om å ikke sage ned den grønne greina man sitter på. Det finnes mange eksempler på at natur og kulturperler har forsvunnet eller blitt skadet og ødelagt nettopp på grunn av kortsiktig profitt. I 1996 kom derfor definisjonen på bærekraftig turismeutvikling: ”utvikling som tilfredsstiller behovene til dagens turister og vertskapssamfunn, samtidig som den sikrer morgendagens turister og vertskapssamfunn de samme mulighetene” (WTO/WTTC 1996:30).

Den tredelte bunnlinje og miljøsertifisering
Innovasjon Norge og NHO Reiseliv har på oppfordring fra Regjeringens reiselivsstrategi (2007) operasjonalisert UNWTOs retningslinjer for bærekraftig reiseliv til norske forhold. De ti bærekraftprinsippene springer ut fra en tredelt bunnlinje; bevaring av natur, kultur og miljø, styrking av sosiale verdier og økonomisk levedyktighet. http://www.innovasjonnorge.no/Satsinger/Reiseliv/Barekraftig-reiseliv/Barekraftig-Reiseliv-2015/. Reiselivsdelplanen tar utgangspunkt i bærekraftprinsippene og den tredelte bunnlinjen, og slår blant annet fast at:

90% av tilbyderne av kommersielle reiselivsprodukter skal være sertifisert innen 2016.

For å si det som det er så er dette et ”hårete” mål, MEN for å gjøre en forskjell og for å komme videre må man også våge å satse!

De mest kritiske debattantene hevder at reiseliv aldri kan bli bærekraftig, miljøvennlig eller langsiktig når nettopp reisen står så sentralt i reiselivsproduktet. Transport til og fra og på destinasjonen utgjør store klimagassutslipp, noe som er forholdsvis lett å påvise og måle. De siste tiårene har det kommet et uendelig antall miljøsertifiseringsordninger som tilbyr blant annet å plante et tre eller å donere penger til miljøvernorganisasjoner for å bøte på sine synder og dårlige samvittighet. Dette er utspill og strategier som anses av flere som fagre lovnader som klinger godt i turisters ører og videre ned i kassaapparatet til reiselivsnæringen.

-Så skal man da slutte å reise og oppleve for å hindre klimautslipp og slitasje på våre natur- og kulturskatter? Vil ikke dette gå på bekostning av våre sosiale verdier og økonomiske levedyktighet?

Samarbeid satt i system
Jeg tror IKKE at reiseaktivitetene noen gang vil stoppe opp enten det gjelder ferie og fritid eller mer jobbrelatert reising, og jeg tror heller ikke dette er ønskelig eller mulig! Spørsmålet er heller HVORDAN kan man minimere sine avtrykk for å sikre en reiselivsutvikling som er ansvarlig, langsiktig og bærekraftig. Da er det i hvert fall sikkert at å få den tredelte bunnlinjen opp på agendaen og inn i den daglige driften er et stort steg i riktig retning. Det samme gjelder å øke bevisstheten hos turister slik at de er bedre rustet til å velge bevisst og ”riktig”. Samtidig er det avgjørende å få med offentlige aktører og virkemiddelapparat til å spille på samme lag, og legge forutsetningene til rette for å dette. En avgjørende faktor blir derfor å stå sammen og dra i samme retning.

Å få næringen til å tenke utover egen omsetning og profitt er ikke gjort på 1-2-3. Lenge har strategien om at det er bedre med null gjester enn èn til naboen vært styrende, og noen steder gjør den det kanskje fortsatt? For å jobbe systematisk for en bærekraftig utvikling og –reiseliv kreves en stor holdningsendring og enorm innsatsvilje for å integrere utviklingsstrategien i alle ledd. Resultatet i form av Regional delplan for reiseliv, og prosessen som har båret denne frem, viser at reiselivsnæringen i Buskerud er bevisst på sine utfordringer, forberedt på å stå sammen og arbeide mot et bærekraftig reiseliv for å være ”FØRST MOT FREMTIDEN”.

I disse dager jobbes det med å utarbeide handlingsplan (2010-2011) og et eget seks-årig bærekraftprogram som skal konkretisere tiltakene i delplanen. Et utkast er allerede sendt ut på høring og forhåpentligvis vil et forstudie til programmet starte opp allerede i september. Dette er spennende arbeid og det er her næringen virkelig kan få vise at det er mer enn bare fagre ord og løfter, men også et brennende engasjement og ønske om å gjøre en forskjell.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar