tirsdag 24. august 2010

Analyser av norsk reiselivsnæring: Vet vi hva vi snakker om?

Av

Marit Gundersen Engeset, forsker ved Senter for Reiseliv, Høgskolen i Buskerud, og
Bente Bjerknes, teamleder kulturnæring og reiseliv, Buskerud Fylkeskommune



Reiselivsnæringen er en næring omfattet av stor interesse og mange utfordringer. Med jevne mellomrom blir det satt søkelys på verdiskapningen i denne bransjen, og ikke minst sett i lys av de store offentlige midlene som brukes i profileringsarbeidet. I sommer har Aftenposten i flere artikler stilt spørsmål ved hvorvidt næringen og Innovasjon Norge lykkes i sine bestrebelser i å gjøre Norge til et attraktivt land for pengesterke utenlandske turister, og om bruken av offentlige penger bidrar til økt verdiskapning for bedriftene. Dette er selvsagt svært viktige spørsmål som fortjener seriøs oppmerksomhet. Sommerens debatt har tydeliggjort det vi mener er en av næringens og virkemiddelapparatets virkelig store utfordringer, nemlig mangel av pålitelig, relevant og oppdatert kunnskap som presenteres på en lettfattelig måte. For eksempel ble et stort oppslag i Aftenposten i sommer om svikt i markedsandeler i internasjonale markeder straks korrigert av Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge: forskere og journalister hadde basert oppslaget på feiltolking av tallmatrialet. Et annet eksempel så vi denne uken, der forskerne Svalastog og Strømme Svendsen ved å analysere reiselivsnæringens konkurransekraft på en annen måte enn man vanligvis gjør i reiselivsanalyser finner at Norge taper konkurransekraft i forhold til utlandet. Nylig ble evalueringen av Innovasjon Norge publisert, og her etterlyses evaluering av hvorvidt profileringsinnsatsen faktisk bidrar til økt verdiskapning.

Det gjøres i dag mye arbeid med å samle inn og formidle data av relevans for reiselivsnæringen. Statistisk Sentralbyrå utgir en del relevant statistikk, og det finnes tilgjengelige ringsvirkningsanalyser, gjesteundersøkelser, attraktivitetsbarometre, markedsanalyser med mer. Utfordringen for næringen og virkemiddelapparat er at den informasjonen som finnes i stor grad er fragmentert og ikke alltid like lett tilgjengelig. Når ulike miljøer hver for seg gjør utredningsarbeid uten at dette ses i sammenheng med hverandre mister man en verdifull anledning til større innsikt i hva som faktisk bidrar til økt verdiskapning og etterspørsel.

Buskerud Fylkeskommune og Høgskolen i Buskerud arbeider i disse dager med å etablere et prosjekt for å utvikle en monitor for norsk reiseliv. Hensikten med arbeidet er å utvikle et verktøy for systematisk overvåkning av reiselivsnæringens utvikling. Monitoren skal gjøre det mulig å se effekter av tiltak og endringer i produkter, investeringer og profileringsarbeid. Ved å identifisere kritiske faktorer knyttet til verdiskapning i reiselivet, og ved å etablere et system for å måle disse kontinuerlig over tid, skal monitoren bidra til bedre beslutninger gjennom presis og pålitelig informasjon om utviklingen av viktige variabler over tid. Utviklingen av reiselivsmonitoren skal gjøres i samarbeid med sentrale kompetansemiljøer, med næringen selv og med offentlige myndigheter. Tanken er å samle mye av det som gjøres i dag på en måte som gir større innsikt i reiselivets verdiskapning og utvikling. Så kan vi diskutere om det vi selger er bra eller dårlig, om vi taper eller vinner markedsandeler, om profileringstiltak fungerer eller ikke med utgangspunkt i en felles forståelse av tingenes tilstand.

Hva synes du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar